V.24

Postat: 2014-06-22 08:36:04
Bild och information från vecka 24 :)

Nu börjar det bli trångt, bebisen är 30 cm och väger ungefär 650 g. Nu börjar nästa viktiga utvecklingsstadium av bebisens hjärna. Undvik all alkohol, om du röker bör du sluta genast. Balansorganen i örat har utvecklats och redan nått vuxenstorlek. Bebisen vet vad som är upp och ner, du känner hur den vrider och vänder sig i magen. Bebisen suger på tummen som är en träning för att suuga på bröstet. Ibland börjar bebisen hicka, då känns det som att det klickar till i magen. De små blodkärlen i lungorna, kapillärerna, växer som mest mellan vecka 16 och 24. Först när bebisen är runt 24 veckor kan det börja andas luft om det skulle födas för tidigt. Bebisens unika ansiktsdrag har börjat ta form. Nu är bebisen komplett med ögonfransar, ögonbryn ch hår! Blond, brunett eller rödhårig? Allt hår är vitt eftersom bebisen fortfarande inte har fått någgra pigment.

Du

Du kan ha gått upp mellan 5 – 7 kilo nu. Livmoderns mått är mellan 22 och 25 cm och mäter 4 till 5 cm ovanför naveln. Magen växer och putar. Om du har mycket magmuskler sen innan graviditeten så kan du klara dig ganska bra. Har du inte det så finns det bra övningar för gravida magar också. Det kan dra och smärta runt livmodern och ner mot ljumsken. Det är lätt att drömma mycket livliga drömmar just nu, det kan vara det undermedvetna som förbereder dig på att ett nytt liv väntar. När du skrattar eller hostar kan du ibland läcka lite urin, det beror på att bäckenbottenmusklerna börjar tänjas ut.

Så här känner jag
Jag har gått upp 7 kilo och väger nu 60 pannor :) trivs så sjukt bra med min kropp bortsett från att jag känner mig klumpig. Halsbrännan gör sig påmind likaså foglossningarna, åderbråcken och ischias värken lite för ofta (läs hela tiden).



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Sandra heter jag och jag är en 23 årig tjej som arbetar inom äldreomsorgen som vårdare. Jag lever och frodas i Örnsköldsvik tillsammans med min Robbin som jag har varit tillsammans med sedan sen 14 november 2006 och vår son William född 11-11-03. Den 12 februari 2011 förlovade vi oss. Med oss lever även en hund av rasen staffordshire bullterrier som heter Twista men som vi kallar Twirri.

I min blogg kommer ni få läsa mycket om det som ligger mig varmt om hjärtat, vilket är saker som makeup, hår, musik, familjelivet och inredning.
bloglovin


RSS 2.0