Hipphapp vilken födelsedag det vart!

Postat: 2014-09-28 16:11:01

Den 25/9 kom hon ut vårt lilla mirakel!
Sandra 'Isabelle' Sjöberg med en matchvikt på 3892 och längd på 50 cm.

Jag vaknar klockan 4 på morgonen av en sammandragning och går på toan för att kissa. Tänker inte alls så mycket mer på det utan lägger mig och sover för att vakna igen klockan 6 för att köra sambon till jobbet, börjar nu lägga märke till att sammandragningarna är flera och gör ont, dock inte som mensvärk som jag fått höra dom ska göra, men vill inte låta mig luras så fortsätter dagen som vanligt. 
Eftersom jag denna dag fyllde år så började jag och William städa, skura och dammsuga inför kalasgästerna. 
Jag har även sedan en långpromenad med hunden dagarna innan haft ont i rygg och höfter, jag börjar nu bli mer nyfiken på mina förvärkar så ringer Sofie och frågar om de verkligen måste kännas som mensvärk varpå hon säger "när det är dags, vet du att det är dags" ;) klockan va nu 13.00 och min första gäst kommer för lite fika. 
Jag vet här vad som egentligen pågår men vill inte erkänna för mig själv och säger heller inte så mycket om det. 
Klockan 14 åker jag och hämtar robbin och nämner detta åt honom. Under  kvällen blir förvärkarna allt starkare och jag börja bli tok nervös för nu började jag förstå att vi snart kommer ha vår lilla hos oss. 
Klockan 23.00 är vi på väg att gå och lägga oss för jag visste att än om jag inte skulle få sova så skulle jag verkligen behöva vilan om det blir något inatt eftersom jag inte sovit nånting på hela dagen. Värkarna va nu 6-7 minuter emellan.
Jag går på toa för att kissa innan läggdags och jag märker då blödningen :)
Vi ringer in till förlossningen och dom ville vi skulle försöka vila och kontakta dom när vi känner att det är dags. 
Klockan 24.00 har jag försökt sova och inte fått en blund, inte robbin heller för den delen så vi ringer mamma. Mamma och Mariam kommer, Mariam ska stanna hemma med William medans mamma skjutsar oss till förlossningen. 
När dom undersöker mig känner dom att tappen är bakåtriktad dock öppen 3-4 cm. 
Jag är i latensfasen och får välja själv om jag vill stanna och observera eller åka hem. Vi valde att stanna :)
Hela natten går och förvärkarna växer sig allt starkare, klockan 5.00 börjar dom riktiga värkarna men jag öppnar mig inget mer än 5 cm, jag väljer att andas lustgas även denna gång (tack o lov) Jag duschar, går runt med gåbord och sitter på en pilatesboll, så jävla skönt!!! Men inte mycket händer. 
Klockan är nu 7.00 och det är personalbyte på sjukhuset, vem kommer inte in då om ingen mindre än Anna, hon som även förlöste William! Bästa barnmorskan! Alla är kung men lyckas man få en att skratta mitt i en jävla värk? Ja då är man bäst!
Halv nio tar dom ÄNTLIGEN hål på hinnorna och då går det undan, jag provar att kissa mitt i dessa jävla värkar, tack till barnmorskestudenten Flora som tjurade på med mig :)  
Jag börjar efter det få krystkänsla och är öppen 8-9 cm. 
9.53 kommer det ut den sötaste lilla prinsessa jag någonsin sett! Hon börjar skrika på engång. 
Jag med en tidigare sfinkterruptur sprack jag väääldigt lite denna gång :) lite ytlig Vaginalbristning och lite i det gamla ärret. Hon sa det att det är ovanligt att en med en sfinkterruptur i bakgrunden brukar föda vaginalt men att jag måste haft tur med läkningen, det är inte ens någon som pratat med mig om detta. Och det gör mig inget heller för jag ville föda vagnialt och va inte alls rädd för att spricka.
Klockan 18 samma kväll åker vi hem till storebror som blev alldeles salig över bebisen vi kommer med. Kärlek!

Kommentarer
klara

Så häftigt att alla förlossningar är så olika! :) För mig tog dom också hinnorna och då jäklar blev de fart men hade värkar på 2min mellanrum i 5tim efter de tills hon äntligen kom ut och sen vart de katastrof och vi låg på barn i 4dagar innan vi fick permis :p Hoppas få uppleva en förlossning snart igen :)

2014-09-28 19:59:33 http://kmv.blogg.se
Lisa

Stort grattis till en jättesöt liten tjej! :)

2014-09-28 20:58:13 http://tregoda.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Sandra heter jag och jag är en 23 årig tjej som arbetar inom äldreomsorgen som vårdare. Jag lever och frodas i Örnsköldsvik tillsammans med min Robbin som jag har varit tillsammans med sedan sen 14 november 2006 och vår son William född 11-11-03. Den 12 februari 2011 förlovade vi oss. Med oss lever även en hund av rasen staffordshire bullterrier som heter Twista men som vi kallar Twirri.

I min blogg kommer ni få läsa mycket om det som ligger mig varmt om hjärtat, vilket är saker som makeup, hår, musik, familjelivet och inredning.
bloglovin


RSS 2.0