såså..

Postat: 2011-08-03 17:19:43
..

Jag är ny äten och belåten.

Min kära syster kom förbi med två flyttlådor innehållande bebis kläder, vi fick även deras skötbord och skötbädd då dom skaffat sig nytt -tack!-
Jag har redan valt ut vilka kläder jag ska ha med i BB väskan.
I ena lådan hittar jag sötaste overallen, röd utanpå och innerfodret va vit med röda små hjärtan.
Huu.. behöver inte köpa en ny overall nu.

Uppdaterar några listor.

Bra att ha när man kommer hem från BB

Det här behöver en nyfödd bebis:

Bebisens basgarderob (beroende på årstid):

• Fyra bomullsbodies (fler om ni inte har egen tvättmaskin)

• Fyra mjuka par byxor, med eller utan fötter

• Tre par bomullssockor

• Hjälmmössa av bomull

• Varm/vindtät mössa att ha ovanpå hjälmmössan beroende på årstid


• En varmare tröja eller kofta


• Ett par varmare byxor att ha under overallen (beroende på årstid)


• En uteoverall att ha i vagnen (finns bra i till exempel fleece)


• Ett par vantar utan tumme (om inte det finns på overallen)

• Ett par tossor (om inte det finns på overallen)


• Fyra bomullspyjamasar, med eller utan fötter

Checklistan:

Till Mamma

  • AmningsBH ggr 2!(eller fler, de blir blöta)
  • Amningsinlägg
  • Amningskudde(absolut inte nödvändigt men ganska skönt )
  • Amningspump
  • Amningskupa (när du ammar med ena bröstet rinner det mkt i andra)
  • XL Bindor
  • Trosskydd
  • Färdiglagad mat i frysen(inte mkt tid över till matlagning)
  • Vattenflaska(man blir otroligt törstig av att amma, skönt att ha en flaska stående vid sängen och en att ha med i skötväskan när du är ute)

Till Skötsel
  • Förvaringsalt. (skåp, hyllor el. korgar)
  • Skötbord (alt. skötbädd på bänk, tvättmaskin)
  • Blöjhink
  • Blöjor (1pkt newborn 2-4kg 1pkt baby 3-6kg)
  • Salva (för rödlätta rumpor)
  • Zinksalva (för blåsor och blöjeksem)
  • Tvättlappar (torra för hemmet och blöta för skötväskan)
  • Badhjälp
  • Barn/Bad olja
  • Badhandduk
  • Div kläder(Boddys är toppen! ej för många i de små strlk dom växer ur dom väldigt fort)

Till Transport
  • Barnvagn (med alla tillbehör, åkpåse, lift ex)
  • Bilbarnstol (köp helst inte begagnad bilbarnstol, man kan aldrig vara säker på att den inte har blivit krockad, och då inte kan garantera säkerhetskvaliten)
  • Solskydd (till bilfönstren och till bilbarnstolen.)
  • Bärsele/Bärsjal
  • Skötväska(förslagsvis en med måånga fack)
  • Resesäng (inte livsnödvändigt men bra att ha stående hos farmor eller ha med på resor, en hårdlift fungerar också bra så länge bebben passar)

Till Sömn
  • Spjälsäng
  • Spjälskydd
  • Filt
  • Kudde.
  • Sängkläder -lakan -örngott -påslakan -madrasskydd.
  • Pyjamas/Sovpåse (sovpåse är ett bra alternativ om bebben vaknar på natten och beöver ny blöja, blir mindre störning för h*n då)
  • Mobil
  • Napp (flera olika!)
Till Lek/Fritid
  • Babysitter (reglerbar!)
  • Babygym
  • Mjukisdjur (utan påsydda ögon och nosar)

Lite längre fram
  • Hoppgunga
  • Gåstol
  • Gåvagn
  • Bitleksaker

Övrigt
  • Modersmjölksersättning
  • Termometer feber/bad
  • Snorsug
  • Nappflaska med anpassad dinapp
  • Trasor/små handdukar- för alla spyer och rapningar
  • "Mitt första år"
  • Behållare till infrysning av bröstmjölk

Kommentarer
Susann

Det finns verkligen massor med sådana där listor! Tycker alla innehåller olika saker... ;)

Roligt att ni fick så mycket fina grejer!

Susann

SV: Jag håller med dig! Jag tänker inte rätta innehållet efter vad folk "vill" läsa om...jag skriver om mitt liv - duger det inte så får de väl skita i att läsa! ;)

caroline

hehe det ör en riktigt bra lista som du har.. det är alltid bra att få saker från andra för då blir det inte allt för dyrt i längden heller..


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Sandra heter jag och jag är en 23 årig tjej som arbetar inom äldreomsorgen som vårdare. Jag lever och frodas i Örnsköldsvik tillsammans med min Robbin som jag har varit tillsammans med sedan sen 14 november 2006 och vår son William född 11-11-03. Den 12 februari 2011 förlovade vi oss. Med oss lever även en hund av rasen staffordshire bullterrier som heter Twista men som vi kallar Twirri.

I min blogg kommer ni få läsa mycket om det som ligger mig varmt om hjärtat, vilket är saker som makeup, hår, musik, familjelivet och inredning.
bloglovin


RSS 2.0