V.23

Postat: 2014-06-22 08:31:59
Jag har missat lite veckor så blir några på raken nu ist :)

Vecka 23


Bebis

Din bebis är stor som en papaya och väger ca 550 g och är 28 cm lång. Den fortsätter lagra fett, men huden är fortfarande alldeles rynkig. Nu utvecklas bukspottkörteln som producerar insulin och hormoner. Bukspottkörteln ger ifrån sig mer insulin så att blodsockret hålls på en normal nivå. Bebisens första bajs finns sedan en tid tillbaka i tarmen, den kallas mekonium och är grön. Ibland bajsar bebisen i fostervattnet redan innan den föds och då blir fostervattnet grönt. Bebisen rör sig mycket, speciellt på kvällarna, då kan det vara gymnastik i magen! Bebisens hörsel förbättras och den kan höra skillnad på ljud inifrån magen och utanför din kropp. När bebisen föds kommer den att känna igen din röst, tonläge och rytm.

Du

Viktökning omkring 5 till 7 kg, om inte mer. Livmoderns mått är mellan 21 och 24 cm från pubisbenet och livmoderns topp. När livmodern växer trycker den mot urinblåsan och du blir kissnödig oftare. I denna period kan en del gravida drabbas av graviditetsdiabetes. Allteftersom magen växer så påverkas matsmältningen. Du kan uppleva förstoppning eller halsbränna. Du kan nu börja känna bebisens olika kroppsdelar genm magen. Ligamenten som håller upp livmodern töjer sig när barnet rör sig, det kan orsaka smärta i sidan av magen. Stimulera din bebis utveckling av nervssystemet redan nu genom att prata, sjunga, buffa och klappa på magen.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Sandra heter jag och jag är en 23 årig tjej som arbetar inom äldreomsorgen som vårdare. Jag lever och frodas i Örnsköldsvik tillsammans med min Robbin som jag har varit tillsammans med sedan sen 14 november 2006 och vår son William född 11-11-03. Den 12 februari 2011 förlovade vi oss. Med oss lever även en hund av rasen staffordshire bullterrier som heter Twista men som vi kallar Twirri.

I min blogg kommer ni få läsa mycket om det som ligger mig varmt om hjärtat, vilket är saker som makeup, hår, musik, familjelivet och inredning.
bloglovin


RSS 2.0