v.15 (v.14+0)

Postat: 2011-05-04 14:35:55
.. Japp!

Då har man gått in i vecka 15 idag.
Så himla häftigt!
Och det går inte en dag som jag inte tänker på hur otroligt lycklig jag är som bär på vårt lilla mirakel.

Jag är nyss hemkommen från jobbet som var lite kämpigt idag då jag haft dundervärk i huvudet.
Men nu känns det bättre.
Jag är snart på väg att ta bussen till Mellis och hälsa på svärföräldrarna och pussa på kärleken.

nånå. nog om det.
Bäbis time!!

Vecka 15

Week14_19759.jpg

Om barnet
I början av denna vecka är fostret 12 veckor gammalt. Huvudet är fortfarande stort i förhållande till resten av kroppen, men kan nu hållas uppe. Nu kan man se var håret kommer att växa. Utvecklingen av lungorna fortsätter och fostret andas nu in små mängder fostervatten. Att den kan göra det är avgörande för lungornas fortsatta utveckling. Salivproduktionen startar. Fostret sväljer också en del fostervatten och blir allt bättre på att suga efterhand som kindmusklerna växer. Fostret börjar nu så smått likna ett barn med runda kinder.

Fostervattnet byts ut var tredje timme. Det lilla hjärtat pumpar 28 liter blod om dygnet. Detta kan verka mycket, men som jämförelse pumpar det nyfödda barnets hjärta på samma tid inte mindre än 350 liter! Händerna på fostret är nästan som de ska vara nu, men benen är fortfarande korta. Fostrets rörelser blir mer mjuka och kontrollerade och vissa kvinnor kan nu börja känna att det rör sig därinne. Men för de flesta dröjer det några veckor innan de kan känna något.

 

Till föräldrarna
De höga hormonnivåerna hos kvinnan börjar nu plana ut och graviditetssymptomen blir därmed svagare. Kvinnans kropp använder dubbelt så lång tid för att smälta maten som annars. Den mat som tidigare tog cirka 50 minuter att bearbeta tar nu 130 minuter! Dessutom absorberas dubbelt så mycket vätska till maten, så det är inte konstigt om man känner sig uppsvälld.

På vissa kvinnor syns nu en mörk linje från naveln ner mot pubishåret. Den kallas linea negra och försvinner efter förlossningen. Toppen på livmodern (fundus) ligger nu högre än kvinnans höftben. Man känner det 8-10 cm under naveln. Brösten och bröstvårtorna på kvinnan växer och området runt bröstvårtorna (areola) blir mörkare.


Kommentarer
Gayfjärrrrt

Åååh vad fort tiden går! Vips vad ni vet så är hen ute :D

2011-05-04 17:22:51 http://diaryofalways.blogg.se/
Amanda

Ja, jag har nog det. Jag var gravid för lite mer än ett halv år sedan men tvingades göra abort sen dess har jag inte kunnat bli gravid ävan fast jag inte skyddat mig :/ Men dom säger att har man väl vart det en gång så kan man bli det igen. Jag är så jävla trött på att vänta bara :/

angelica

Vad roligt! :)



Ja, jag jobbar med Glenn, därför jag vet :)



2011-05-04 20:17:28 http://septemberpyr.blogg.se/
Amanda

Ne det är ju sant. Det är en stor tidslucka man får direkt haha ;) Nej jag ger inte upp i första taget. Men det känns lite jobbigare när man vart det en gång innan och då gick det fort men att det inte gör det nu. Det tär lite på en faktiskt. Men ne nu pratar vi om något roligare. Vill du helst ha en kille eller tjej? :)

Amanda

Låter smart, att ha en beskyddande storebror ;) men ne givetvis så spelar det ju inte så jättestor roll så länge att allt står rätt till :)

Mickan

Grattis till ny vecka. :)



Näe, visst är det så. Jobbigt att hostan ska vara så envis och stanna kvar bara... Men men. Den försvinner väl så småningom den med.

Skönt att din huvudvärk släppte.

2011-05-05 20:06:17 http://angel-like.com
Sandra Linder - ung mamma

Ååh, grattis till graviditeten! :)

2011-05-06 13:18:36 http://sandralinder.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Sandra heter jag och jag är en 23 årig tjej som arbetar inom äldreomsorgen som vårdare. Jag lever och frodas i Örnsköldsvik tillsammans med min Robbin som jag har varit tillsammans med sedan sen 14 november 2006 och vår son William född 11-11-03. Den 12 februari 2011 förlovade vi oss. Med oss lever även en hund av rasen staffordshire bullterrier som heter Twista men som vi kallar Twirri.

I min blogg kommer ni få läsa mycket om det som ligger mig varmt om hjärtat, vilket är saker som makeup, hår, musik, familjelivet och inredning.
bloglovin


RSS 2.0