bebis i magen

Postat: 2011-06-20 20:14:47
..

Nu har man kommit in i v.21 (20+0) :)
Bebisen växer så det sprakar -sötöge-

Vecka 21

Week20_19765.jpg

Om barnet
I början av denna vecka är fostret 18 veckor gammalt. Nu börjar hon/han ta små sovstunder, även om ett regelbundet sovmönster inte har utvecklats ännu.  För det mesta sover fostret när kvinnan rör på sig och vaknar när hon sätter eller lägger sig ner. Vissa foster har nu hittat sin favoritsovställning.

Nu börjar ögonbrynen växa. Flickfostrets livmoder blir fullt utvecklad denna vecka och slidan börjar ta form. Det bruna fettlager som hjälper fostret att hålla värmen täcker nu hals, bröst och ljumskar.

Nu täcks också huden av ett vaxlager. Det består av döda hudceller, celler från lanugohåret och olja från hudkörtlarna. Vaxlagret skyddar fostret från hudinfektioner. En del av det är kvar vid förlossningen och gör barnet halt, vilket underlättar passagen genom födelsekanalen. Nyfödda har ofta kvar lite vax i hudvecken.

Till föräldrarna
Många kvinnor börjar nu känna sig varma, vilket är helt naturligt eftersom sköldkörteln är mer aktiv och ämnesomsättningen är 20 procent högre än annars. På nätterna svettas många för att kyla ner kroppen. Det är viktigt att dricka mycket vatten.

Kommentarer
Sofie

Lill-stor magen! ♥ :)

2011-06-20 21:01:33 http://gammfi.blogg.se/
» iѕaвella szerafia. - ibland är det skönt att få vara galen.

Åh så fint! Och vad stor magen har blivit!

2011-06-20 21:22:05 http://szerafia.se
Devinia Euvel

Fin magen!



sv; Mötet är en timme, så är klar vid tolv. :)

Ja, så kan vi ju göra. Ska se om Daemon kan ta med Roky så jag inte behöver släpa med honom på stan. :)

2011-06-20 23:31:12 http://devinia.se
Sofie

sv: Att det är! :)

Tycker du ska fiska mycket strömming och sen göra surströmming utav det! Mmmmmums! ;D

2011-06-21 09:23:10 http://gammfi.blogg.se/
Babusjka

<3

2011-06-21 17:31:20 http://diaryofalways.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Sandra heter jag och jag är en 23 årig tjej som arbetar inom äldreomsorgen som vårdare. Jag lever och frodas i Örnsköldsvik tillsammans med min Robbin som jag har varit tillsammans med sedan sen 14 november 2006 och vår son William född 11-11-03. Den 12 februari 2011 förlovade vi oss. Med oss lever även en hund av rasen staffordshire bullterrier som heter Twista men som vi kallar Twirri.

I min blogg kommer ni få läsa mycket om det som ligger mig varmt om hjärtat, vilket är saker som makeup, hår, musik, familjelivet och inredning.
bloglovin


RSS 2.0