vecka 11 (v.10+0)

Postat: 2011-04-06 17:13:37
.. ny vecka, nya utvecklingar.

Från babyvärlden idag:
känner du dig uppblåst?
Inte så konstigt.
Maten tar nu över dubbelt så lång tid att ta sig igenom matsmältningssystemet.
Drick vatten, ät mat med hög fiberhalt och gå en liten promenad - det brukar hjälpa.

Magbilden får väl dyka upp om nån dag till.
Va ju inte så länge sen jag la upp ett så ni får väääntaa.

Vecka 11

Week10_19755.jpg

Om barnet
I början av denna vecka är embryot 8 veckor gammalt och eftersom nästan all inre och yttre struktur är på plats börjar embryo-fasen närma sig sitt slut. Det blivande barnet är nu ett foster! ”Foster” betyder ”liten” och dess enda jobb från och med nu fram mot födseln är att växa och mogna.

Fingrar och tår syns nu tydligt och armar och ben sitter nästan på rätt plats med nära nog rätt proportioner. Armarna är böjda vid armbågen och handleden. Armarna är långa nog att mötas framför bröstet. Från och med nu går utvecklingen av armar och ben lite långsammare.

Hjärnan är nu tydligt indelad i vänster och höger-halvor och får snart kontroll över kroppens rörelser. Fostret har bröstvårtor och det kan snart kissa när nu njurarna börjar producera urin. Ögonlocken täcker nästan helt ögonen och kommer snart att sluta sig helt. Nästippen kan urskiljas från och med denna vecka och överläppens utveckling är nu klar.

Det första riktiga lagret skinn börjar nu täcka fostret och skelettet förändras långsamt från brosk till ben. Den processen börjar för det mesta i överkroppen.

Till föräldrarna:

Känner du som är gravid att det du tänker och känner är lika viktigt som det du stoppar i kroppen i form av mat och dryck? Vissa ser framför sig en liten passagerare som simmar lycklig omkring i sitt världshav - inne i dig. Och även om ni vetat om tillståndet i rätt så många veckor nu så drabbas många av plötsliga overklighetskänslor: är det verkligen någon därinne? Jag känner ju ingenting...

Jo det är någon därinne. Ditt/ert lilla barn som både kan röra på kroppen, de små benen och armarna, till och med hicka. Antagligen känner du inte fysiskt av henne ännu. Men du kan delta genom tanken varje dag i hennes hemlighetsfulla värld!

Kommentarer
maygol

Sv; Åååh det är så tråkigt.. min karl är också allergisk men en dag ska jag få honom att gå på såndär ackupunktur som tar bort allergier så att jag kan skaffa mig en lite hårboll :D

2011-04-07 09:01:25 http://diaryofalways.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Sandra heter jag och jag är en 23 årig tjej som arbetar inom äldreomsorgen som vårdare. Jag lever och frodas i Örnsköldsvik tillsammans med min Robbin som jag har varit tillsammans med sedan sen 14 november 2006 och vår son William född 11-11-03. Den 12 februari 2011 förlovade vi oss. Med oss lever även en hund av rasen staffordshire bullterrier som heter Twista men som vi kallar Twirri.

I min blogg kommer ni få läsa mycket om det som ligger mig varmt om hjärtat, vilket är saker som makeup, hår, musik, familjelivet och inredning.
bloglovin


RSS 2.0