det verkar funka..

Postat: 2011-03-26 14:34:15
så.
Det är mycket som hänt sen sist..
Robbin har gjort mig på smällen.
Så jag håller just nu på att tillverka våran första unge
Hur awesome är inte det!?
Så om vi har räknat rätt så tränger trollet ut ut min slida den första november.
Vilket gör att jag är nu i vecka nio (v.8+3)

Anledningen till att det är hemlighets stämplat är för att alla ännu ej vet.
Inte folk på jobbet eller robbins föräldrar eller bekantskap vet.. så det är ytterst hemligt.

Jag har haft det lugnt hittills.
Illamående enbart då jag är som hungrigast.
Förbannat trött, vilket gjort att jag inte enbart deckar på golvet hemma utan även på rapporten på jobbet (som nu håller på att gå över)
Sjukt med mensvärk (som praktiskt taget är gooone)

så.. lugnt med andra ord.
därför kommer jag väl få sjuhelveteska foglossningar och hemorojder -såklart-
Med det är så värt det.

kul grej! första försöket gökade vi som nå kaniner utan resultat.
Andra försöket va vi i mellansel och jag tala om för robbin att jag hade ägglossning just den dagen.
Så vi hade vårt lilla mys.. ett samlag under hela ägglossningen och han sköt mitt i prick -lovley-
Så vi går på som små rosa moln hela dagarna.

Till veckan ska vi berätta för resten av omvärlden.. först min chef och robbins föräldrar sen resten.




Nu över till pyret i magen!

Vecka 9

Week08_19753.jpg

Om barnet
I början av denna vecka är embryot 6 veckor gammalt. Hjärnan växer snabbt och de olika delarna av hjärnan blir mer framträdande. Nu bildas också hypofysen, ett viktigt organ som kontrollerar hormonproduktionen.

Under denna vecka börjar fingrar, tår och armbågar att växa. Kroppen börjar räta ut sig och huvudet får en rundare form. Nu börjar embryot likna en liten person. Men fortfarande är det inte större än ett körsbär! Matstrupe och luftrör har bildats och små lungsäckar börjar ta form. Njurar och urinsystemet bildas. Tarmar och inälvor får än så länge inte plats intui embryots mage så tillsvidare hänger de i en liten påse i navelsträngen. Den är synlig på ultraljud, speciellt i vecka 10. Mellan vecka 11 och 12  flyttar påsinnehållet in i magen.

Undre käken framträder nu och ögonlocken formas. Öronen sticker fram men är långt ifrån färdiga. Hörseln är det första sinnet som utvecklas, så barnet kan höra långt före det är fött. Vid den här tiden kan man alltså börja prata och sjunga för barnet! Luktsinnet börjar utvecklas i hjärnan vid samma tid som de första tecknen av näsa börjar synas. Tandanlagen kommer på plats.

Mot slutet av denna vecka bildas de två sista kammarna i hjärtat, så nu är alla fyra på plats. Nu bildas också lungartären och stora kroppspulsådern. Lungartären kommunicerar med den högra hjärtkammaren och stora kroppspulsådern med den vänstra. Först efter födseln kan barnet ta in syre genom lungorna. Tills dess får det syre via kvinnan. Hjärtat är färdigutvecklat nu, men eftersom fostret inte kan andas själv får det syre och näring genom moderkakan. Det distribueras in i fostrets kropp genom tre genvägar, en blodådra i levern och ett hål mellan de främre hjärtklaffarna och genom stora kroppspulsådern. Dessa genvägar stängs efter födseln.

Nu har embryot två uppsättningar njurar. En för pojkarnas testiklar och en för flickornas äggstockar. Men det är fortfarande omöjligt att se vilket kön det blir.

Till föräldrarna
Uttänjningen av livmodern kan nu upplevas som smärtsam för vissa kvinnor. Många upplever också trötthet och yrsel. Det senare beror på tillfälligt blodtrycksfall när man reser sig. För en del partners rusar blodet snarare i höjden...

Kommentarer
Devinia Euvel

Någon dag borde vi gå och kika på barnkläder och sånt roligt. <3 Inte för att jag behöver det, utan mest för att det var något som jag saknade att göra när jag hade Roky i magen.

2011-03-26 16:04:23 http://www.devinia.se
maygol

Ååååh vad roligt :D GRATTIIIIIIS :D :D :D

2011-03-31 21:31:38 http://diaryofalways.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Sandra heter jag och jag är en 23 årig tjej som arbetar inom äldreomsorgen som vårdare. Jag lever och frodas i Örnsköldsvik tillsammans med min Robbin som jag har varit tillsammans med sedan sen 14 november 2006 och vår son William född 11-11-03. Den 12 februari 2011 förlovade vi oss. Med oss lever även en hund av rasen staffordshire bullterrier som heter Twista men som vi kallar Twirri.

I min blogg kommer ni få läsa mycket om det som ligger mig varmt om hjärtat, vilket är saker som makeup, hår, musik, familjelivet och inredning.
bloglovin


RSS 2.0