v.22 (21+1)

Postat: 2011-06-28 19:13:11
.. yaa!

Nu har man gått in i vecka 22 och bebisen tränar för fullt i magen :)

Bebis

Bebisens vikt och mått är ca 400 g och 19 cm lång. Ögonlocken täcker hela ögat och bebisen har fått ögonbryn. Naglarna är så långa att de täcker fingertopparna. Lungornas luftrörsträd förgrenas och lungblåsorna utvecklas. Lungorna är fyllda med vätska ända fram tills födelseögonblicket då vätskan pressas ut för att ersättas med luft.
Runt denna tidpunkt börjar barnet ha en regelbunden rytm med sömn och vaket tillstånd, men kan väckas av moderns rörelser

Du

Livmoderns mått är mellan 20 till 23 cm.
Du kan försöka känna den ett par cm ovanför naveln.
De flesta kvinnorna känner att detta är en härlig och bra period.
Hår och hud strålar, detta beror på att kroppen är fylld med graviditetshormoner som skapar tillväxt.
Tänk på din hållning så att du inte får ryggbesvär längre fram.
I takt med att du blir tyngre kan du också få fler graviditetskrämpor, som till exempel vadkramper, främst på nätterna.
Benen kan svullna under dagarna.
Svullnaden kan minska om du använder stödstrumpor som bland annat finns på apoteket.
De sista veckorna har brösten kanske börjat förändras, mjölkkörtlar har mognat och blodkärlen i huden på brösten har blivit tydligare.
Det kan också komma lite vätska från brösten, särskilt om du är omföderska.


Kommentarer
Amanda

Måste säga att det ser så jävla coolt ut när du har den tatueringen på magen, den passar perfekt på en gravidmage! (helt klart annars med) :)

Susann

Vilken vacker mage! =D


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Sandra heter jag och jag är en 23 årig tjej som arbetar inom äldreomsorgen som vårdare. Jag lever och frodas i Örnsköldsvik tillsammans med min Robbin som jag har varit tillsammans med sedan sen 14 november 2006 och vår son William född 11-11-03. Den 12 februari 2011 förlovade vi oss. Med oss lever även en hund av rasen staffordshire bullterrier som heter Twista men som vi kallar Twirri.

I min blogg kommer ni få läsa mycket om det som ligger mig varmt om hjärtat, vilket är saker som makeup, hår, musik, familjelivet och inredning.
bloglovin


RSS 2.0