Checklista

Postat: 2011-06-25 18:33:20
..

Fann mig en inköpslista i kategorin ' b a b y ' som jag tänkte dela med mig här.
Jag blir stressad då jag ser den men det kommer samtidigt bli skit kul att få shoppa ;)
Sen finns det säkert en massa saker i denna lista som man kanske inte ens behöver men how gives a f***.

Till Mamma

  • AmningsBH ggr 2!(eller fler, de blir blöta)
  • Amningsinlägg
  • Amningskudde(absolut inte nödvändigt men ganska skönt )
  • Amningspump
  • Amningskupa (när du ammar med ena bröstet rinner det mkt i andra)
  • XL Bindor
  • Trosskydd
  • Färdiglagad mat i frysen(inte mkt tid över till matlagning)
  • Vattenflaska(man blir otroligt törstig av att amma, skönt att ha en flaska stående vid sängen och en att ha med i skötväskan när du är ute)

Till Skötsel
  • Förvaringsalt. (skåp, hyllor el. korgar)
  • Skötbord (alt. skötbädd på bänk, tvättmaskin)
  • Blöjhink
  • Blöjor (1pkt newborn 2-4kg 1pkt baby 3-6kg)
  • Salva (för rödlätta rumpor)
  • Zinksalva (för blåsor och blöjeksem)
  • Tvättlappar (torra för hemmet och blöta för skötväskan)
  • Badbalja ( gärna med en badhjälp för att bespara era ryggar)
  • Barn/Bad olja
  • Badhandduk
  • Div kläder(Boddys är toppen! ej för många i de små strlk dom växer ur dom väldigt fort)

Till Transport
  • Barnvagn (med alla tillbehör, åkpåse, lift ex)
  • Bilbarnstol (köp helst inte begagnad bilbarnstol, man kan aldrig vara säker på att den inte har blivit krockad, och då inte kan garantera säkerhetskvaliten)
  • Solskydd (till bilfönstren och till bilbarnstolen.)
  • Bärsele/Bärsjal
  • Skötväska(förslagsvis en med måånga fack)
  • Resesäng (inte livsnödvändigt men bra att ha stående hos farmor eller ha med på resor, en hårdlift fungerar också bra så länge bebben passar)

Till Sömn
  • Spjälsäng
  • Spjälskydd
  • Filt
  • Kudde
  • Sängkläder -lakan -örngott -påslakan -madrasskydd
  • Pyjamas/Sovpåse (sovpåse är ett bra alternativ om bebben vaknar på natten och beöver ny blöja, blir mindre störning för h*n då)
  • Mobil
  • Napp (flera olika!)
Till Lek/Fritid
  • Babysitter (reglerbar!)
  • Babygym
  • Mjukisdjur (utan påsydda ögon och nosar)

Lite längre fram
  • Hoppgunga
  • Gåstol
  • Gåvagn
  • Bitleksaker

Övrigt
  • Modersmjölksersättning
  • Termometer feber/bad
  • Snorsug
  • Nappflaska med anpassad dinapp
  • Trasor/små handdukar- för alla spyer och rapningar
  • "Mitt första år"
  • Behållare till infrysning av bröstmjölk

Med till Förlossningen/BB

Till mamma

  • - mjukisdress (gärna 2 uppsättningar)
  • - pyjamas
  • - innetofflor
  • - amningsbh
  • - amningsinlägg
  • - underkläder (Vissa sjukhus förser er med stora nättrosor, dom är jättebra dom första dagarna, så "låna" gärna med er ett par hem)
  • - bindor(sjukhuset förser er med stora bindor som påminner om blöjor, dessa är super dom första dagarna när du blöder som mest)
  • - nessesär (med det du tror du behöver på bb)
  • - kamera
  • - betalkort(mynt)
  • - tidningar
  • - godis
  • - CD
  • - mvc journal
  • - leg.
  • - patientbricka
  • - förlossningsbrev

Till bebben
  • - pyjamas/sovpåse (se ovan ang. sovpåse)
  • - 3st boddys
  • - 2st byxor till bebben (dom spyr en del)
  • - 1par strumpor
  • - mössa
  • - filt
  • - beroende på årstid; ytterkläder

Till sambon
  • - ombyte
  • - dricka
  • - frukt eller något annat att äta
  • - Tidning om det drar ut på tiden
  • - eventuell filmkamera
  • - mobil

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Sandra heter jag och jag är en 23 årig tjej som arbetar inom äldreomsorgen som vårdare. Jag lever och frodas i Örnsköldsvik tillsammans med min Robbin som jag har varit tillsammans med sedan sen 14 november 2006 och vår son William född 11-11-03. Den 12 februari 2011 förlovade vi oss. Med oss lever även en hund av rasen staffordshire bullterrier som heter Twista men som vi kallar Twirri.

I min blogg kommer ni få läsa mycket om det som ligger mig varmt om hjärtat, vilket är saker som makeup, hår, musik, familjelivet och inredning.
bloglovin


RSS 2.0