v.25 (24+0)

Postat: 2011-07-18 12:15:08

Du är på dag 169 av 280. (60,4%).

Du är i vecka 25.
Du har gått 24 fulla veckor och 0 fulla dagar (v24+0).
Du är i 6:e kalendermånaden.
Du är i 7:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Sön 6 nov 2011
Du har 111 dagar kvar till beräknad förlossning


Graviditetsvecka 25

Allt eftersom magen växer och blir tyngre kan du få ont i ryggen, kramp i benen och känna ett tryck emot bäckenet.

 

Från och med denna vecka följer din barnmorska livmoderns tillväxt genom att mäta avståndet från blygdbenet till livmoderns högsta punkt, symfys-fundus-måttet (förkortas i din journal SF-mått). Måtten kryssas in på en kurva i din journal, man får ett så kallat gravidogram.

I denna vecka är SF omkring 23 cm. Det skiljer en hel del kvinnor emellan och en mätning säger väldigt lite. Det är ökningen av upprepade mätningar som ger en god uppfattning av barnets tillväxt

 

Graviditetskalender Teckning: Bodil Knutsson

Graviditetskalendern visar hur fostret växer under graviditeten samt vilka besök och kontroller du går på. Siffrorna i ringarna visar graviditetsveckorna.  "BM-besök" står för besök på barnmorskemottagningen.


I vecka 25 är medelkroppslängden 33 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 800 gr. Huvudets omkrets är 23 cm. Den snabba tillväxten avtar.


Hjärnan växer och utvecklas i jämn takt. Den är under hela graviditeten känslig för och kan skadas av gifter, till exempel alkohol och andra droger.

Till för tidig förlossning, prematur, räknas alla som föder före 37 fullgångna veckor. En normal graviditet är 40 fullgångna veckor.

Överlevnaden hos mycket för tidigt födda barn, det vill säga under 28 fullgångna veckor har förbättrats radikalt under de senaste åren. Idag räknar man med att gränsen för att barnet ska kunna överleva utanför livmodern ligger mellan 22-23 fullgångna veckor. Därefter ökar chansen för barnet att överleva för varje dag och dramatiskt från vecka till vecka.

Man kan nu höra bebisens hjärta med en dopplermonitor eller ett steoskop, och din partner kan kanske till och med höra det genom att lägga örat på rätt ställe mot magen.

 

Bebisen kan nu göra mer saker med sina händer, som till exempel knyta dem till nävar och ta tag i och hålla sina fötter. Det är också nu som den börjar föredra höger eller vänster hand.

 

Bebisen sover och är vaken efter en viss rytm under dygnet, något som du också förmodligen märker av.


Om ni inte gjort det tidigare, anmäl er till en föräldragrupp, de brukar börja någon gång mellan vecka 20-30. Ni anmäler er på mödravårdcentralen. Att träffas i grupp ger ett bra stöd. Den ger dig som blivande pappa hjälp att förstå din roll vid förlossningen. På många platser finns det även pappagrupper.

Kontroller och undersökningar

Det är dags för nästa besök hos barnmorskan. Hon kontrollerar hur livmodern och barnet växer. Med ett måttband mäter hon symfys-fundus-måttet. Barnmorskan kontrollerar också ditt blodtryck, din urin och ditt blodvärde.


Kommentarer
Amanda

sv. ja haha :) jag vet faktiskt inte när vi ska berätta, helst när allt känns rätt. men det kan nog ta ett tag, har inte världens bästa relationen med mamma när det gäller sånt hehe.



hela min släkt bor i härnösand nästan så vi åker upp dit när vi är lediga :)

Amanda

sv. den kommer säkert snart, tyckte att min tog väldigt lång tid :O



ja det är ju så ibland. men vad ska man göra, man kan inte vara bästis med alla ;)



visst är det ! :)

Susann

Vilken smart karta över BM-besök och UL! Den sparar jag så att jag får lite koll... Roligt att du nått vecka 25! =D


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Sandra heter jag och jag är en 23 årig tjej som arbetar inom äldreomsorgen som vårdare. Jag lever och frodas i Örnsköldsvik tillsammans med min Robbin som jag har varit tillsammans med sedan sen 14 november 2006 och vår son William född 11-11-03. Den 12 februari 2011 förlovade vi oss. Med oss lever även en hund av rasen staffordshire bullterrier som heter Twista men som vi kallar Twirri.

I min blogg kommer ni få läsa mycket om det som ligger mig varmt om hjärtat, vilket är saker som makeup, hår, musik, familjelivet och inredning.
bloglovin


RSS 2.0