v.12 (v.11.+0)

Postat: 2011-04-13 14:38:53
..

Hemma och är dålig idag.
Har frusit och hostat och snorat.
Kräktes för första gången idag.
Inte alls magsjuka utan jag tror det beror på nått olämpligt jag fått i mig sen igår som lilla magen inte pallade med.
Men nu mår jag bättre iaf.
Mår inte ett dugg illa längre.

Jag har ju klampat in i vecka 12 idag.
Congratulatiooons

Så här står det på babyvärlden.se idag:
Nu växer livmodern över bäckenkanten.
Samtidigt kan det börja puta lite för många på magen. Nu är det möjligt att höra hjärtljuden från fostret med rätt instrument.


Och här kommer jag med lite info om vad som händer med bäbisen och mig denna vecka.

Vecka 12

Uke%2011.JPG

Om barnet
I början av denna vecka är fostret 9 veckor gammalt. Denna vecka täcker ögonlocken ögonen och de öppnas inte igen förrän vecka 27. Levern, inälvor, hjärnan och lungorna börjar arbeta och tillväxten av huvudet stannar upp. Nu får kroppen en chans att hinna ikapp huvudet för att få de rätta proportionerna. Tills nu har fotsulorna legat mot varandra, men nu kommer de långsamt att rätas ut för att snart vändas ifrån kroppen.

20 små tandanlag finns nu i gommen. Mot slutet av denna vecka kommer tarmarna tillbaka till sin plats i magen och navelbråcket försvinner. Den nedre delen av tarmpaketet viker ihop sig och bildar tarmludd, som efter födseln har till uppgift att dra in näringsämnen i kroppen. Matsmältningsmusklerna börjar fungera och dra ihop sig.

Fostret är cirka sex centimeter stort och väger cirka 15 gram. Fostret börjar röra sig spontant, vrider på huvudet, hickar och rör på fingrarna som dessutom har fått fingeravtryck. Nu börjar fostret också reagera på mammans lägesändringar.


Kroppen: Risken för missfall minskar nu. Av de missfall som inträffar så sker drygt 90 procent före utgången av vecka 12. Om du skulle få en mindre blödning betyder det inte att ett missfall är på väg. Om det inte är blodfärgat eller rinner så kan det bero på andra orsaker som till exempel lågt liggande moderkaka.

Om moderkakan är placerad långt ned mot livmoderhalsen kan det uppstå en liten blödning från kanten av moderkakan.
Placeringen av moderkakan kan ses med hjälp av ultraljud, på de flesta brukar den dras uppåt i takt med att livmodern växer och då slutar dessa mindre blödningar. Under de tre till fyra sista månaderna ska du däremot söka läkare även vid smärre blödningar.

Moderkakan har tagit över tillförseln av näring och syre till barnet. Moderkakan och fosterhinnorna skyddar även barnet mot infektioner. Som skydd för bakterier bildas det också slem i körtlarna i livmodertappen. Du bör ändå avstå från att äta sådant som kan innehålla bakterier och parasiter som är skadliga för barnet under graviditeten. Vanligtvis har illamåendet och tröttheten börjat avta efter de första tolv veckorna. Vissa har gått upp några kilo i vikt, andra kan i stället ha gått ner något.
Nu har du säkert haft ditt inskrivningssamtal med din barnmorska. Om inte så är det hög tid nu.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Sandra heter jag och jag är en 23 årig tjej som arbetar inom äldreomsorgen som vårdare. Jag lever och frodas i Örnsköldsvik tillsammans med min Robbin som jag har varit tillsammans med sedan sen 14 november 2006 och vår son William född 11-11-03. Den 12 februari 2011 förlovade vi oss. Med oss lever även en hund av rasen staffordshire bullterrier som heter Twista men som vi kallar Twirri.

I min blogg kommer ni få läsa mycket om det som ligger mig varmt om hjärtat, vilket är saker som makeup, hår, musik, familjelivet och inredning.
bloglovin


RSS 2.0